Pedagogisk plattform

Pedagogisk plattform - Frøya ungdomsskole

På Frøya ungdomsskole utgjør vi et mangfoldig fellesskap og ser verdien av å lære av hverandre. Vi bygger arbeidet vårt på de to verdiene raus og robust. Vi prøver og feiler sammen og er rause med hverandre når vi gjør feil. Det skaper et godt og trygt læringsmiljø. Vi ønsker å danne robust ungdom, klare til å møte utfordringer i framtida med selvstendighet og kompetanse.

Prinsipper for skolens praksis

Prinsipper for skolens praksis
Relasjoner Utforske Trygghet Samarbeid Grunnleggende ferdigheter
For å lære må man trives og ha det bra på skolen. Derfor jobber vi hele tiden for gode relasjoner mellom alle på skolen. Vi mener at utforskende undervisning kan skape engasjement og faglig aktivitet. Det er viktig for å skape motivasjon og mestring. Tydelige rammer og like forventninger skaper forutsigbarhet og trygghet. Vi jobber for at alle skal kjenne på en slik trygghet. Samarbeid er en viktig kompetanse å ha med seg i voksenlivet. Derfor jobber vi med sosial kompetanse i tillegg til faglig kompetanse. For å utvikle selvstendighet og evne til kritisk tenkning, må man ha solide grunnleggende ferdigheter. Det preger derfor arbeidet vi gjør i alle fag.

 

Målsettinger og ambisjoner for skoleåret 2024-2025

Digital kompetanse: iPad kan være et fantastisk verktøy for læring. Det må likevel brukes hensiktsmessig og i variasjon med andre former for læring. Vi ønsker å finne den beste balansegangen mellom digital og analog læring for best mulig læringsutbytte.

Orden og atferd: Elevene har behov for å få tydelig veiledning når det kommer til orden og atferd. Vi ønsker å gi elevene denne hjelpen uten å bruke anmerkninger som verktøy. Vi fokuserer på relasjonsarbeid, tett oppfølging og god dialog med ungdommen og foreldrene.

Karakterdempet underveisvurdering: Vurderingsarbeidet står sentralt i ungdomsskolen. Vurdering i fag skal gi lærelyst, være helhetlig og skje som en integrert del av opplæringa. Derfor tester vi ut karakterdempet underveisvurdering for å flytte fokus fra karakterene over til selve læringsprosessen, en prosess som varer gjennom hele ungdomsskolen og livet ut. Elevene skal fortsatt ha tydelig informasjon om hvordan de ligger an i fagene, og karakterer hver termin og karakterer som sluttvurdering. 

Tverrfaglighet: Ungdomsskolen er et treårig løp. Denne helheten skal gjenspeiles i felles planverk for alle fag på alle trinn. Dette gir også rom for mer dybdelæring og tverrfaglighet, som igjen skaper sammenheng mellom fag.