Forenklet prosess for endring av reguleringsplan

Mindre justeringer av reguleringsformål, byggegrenser, veitraséer eller lignende kan i mange tilfeller behandles som en mindre endring av reguleringsplan og gis en enklere saksbehandling. Dette forutsetter at endringene i liten grad vil påvirke gjennomføringen av planen for øvrig, ikke går utover hovedrammene i planen, og heller ikke berører hensynet til viktige natur- og friluftsområder. 

Regjeringen har vedtatt endringer i plan- og bygningsloven § 12-14 som omhandler endring og oppheving av reguleringsplan. Endringene medfører muligheter for en forenklet saksgang dersom endringen i planen i liten grad vil påvirke gjennomføringen av planen for øvrig, ikke gå utover hovedrammene i planen og heller ikke berører hensynet til viktige - natur og friluftsområder.

Hva som ligger i at endringene "ikke går utover hovedrammene i planen" må vurderes konkret av kommunen i det enkelte tilfellet. Justering av grenser og arealformål vil som tidligere kunne være aktuelt. Det kan også være mulig å gjøre endringer i arealformål. Det må imidlertid i den konkrete vurderingen tas hensyn til hva slags tiltak det gjelder og hvilke interesser som blir berørt.

Dersom det gjelder tiltak i strid med nasjonale eller viktige regionale interesser som gir grunnlag for innsigelse, vil det ikke være aktuelt å gjennomføre endringen etter den enklere prosessen. Dersom endringen får konsekvenser av vesentlig betydning for andre saker som gjør at det er nødvendig å se endringen i en større sammenheng, vil det heller ikke være aktuelt å behandle den uten ordinær prosess.

Det må videre konkret i det enkelte tilfellet vurderes om endringen "i liten grad vil påvirke gjennomføringen av planen for øvrig". En endring som berører viktig infrastruktur eller har sammenheng med andre tiltak planen inneholder vil kunne falle utenfor.

Før det treffes slikt vedtak, skal saken forelegges berørte myndigheter, og eierne og festerne av eiendommer som direkte berøres av vedtaket, og andre berørte, skal gis anledning til å uttale seg.

Det er i lovforarbeidene forutsatt at den enklere saksbehandlingen for endringer i plan bare gjelder så langt endringene ikke er spesielt konfliktfylte (protest fra naboer vil ikke nødvendigvis føre til at det ikke kan gjennomføres en forenklet prosess).

Anmodningen må inneholde en vurdering av virkninger av planendringen og planfaglig vurdering som vist under:

  1. Vil endringen berøre hensynet til viktige natur- og friluftsområder?
  2. Vil endringen gå utover hovedrammene i planen?
  3. Vil endringen i stor grad påvirke gjennomføringen av planen for øvrig?

 

Saksbehandlingsrutiner ved endring av reguleringsplan i Frøya kommune

 

1. Tiltakshaver tar kontakt med kommunen angående de endringer som ønskes gjort og kommunen gir sin tilbakemelding. 

2. Tiltakshaver skal sende inn komplett forslag som viser endringer av den gjeldende planen: med eventuelt plankart, eventuelle planbestemmelser og en planbeskrivelse med opplysninger om gjeldende plan, om planendringen, begrunnelse for endringen, beskrivelse av eventuelle virkninger og dokumentasjon på virkninger som for eksempel illustrasjoner av planlagte bygninger eller geotekniske vurderinger.

3. Før saken behandles videre, så skal saken være forelagt berørte myndigheter. Eierne og festerne av eiendommer som direkte berøres av vedtaket skal gis anledning til å uttale seg.

  • Det skal lages følgebrev som forklarer de endringene som skal gjøres, jfr. punkt 2.
  • Begrepet «andre berørte» er generelt, og det må derfor vurderes i det konkrete tilfellet hvem som skal få forslag til endring til uttalelse. Rettighetshavere i området og naboer er å anse som berørte. Velforeninger og organisasjoner vil også kunne anses for å være berørt av en reguleringsendring, avhengig av de konkrete forholdene i saken.
     

4. Etter at saken har vært på høring hos sektormyndigheter og  berørte grunneiere, så kan saken sendes til politisk behandling.

5. MERK: Dersom det er kommet innvendinger mot forslaget, som ikke imøtekommes, må det vurderes om saken skal behandles som en reguleringsplan.

Mer informasjon om endringer:

Plan- og bygningsloven § 12-14

Reguleringsplanveileder - regjeringen.no

Kommunal- og moderniseringsdepartementets rundskriv H-6/17