Informasjon om kikhoste

Det er for tiden en økning av kikhostetilfeller i hele landet, og Trøndelag er ett av fylkene med flest tilfeller.

Vi har enda ikke registrert noen tilfeller i Frøya kommune, men vi må forvente at også vi får tilfeller av kikhoste.

Kikhoste skyldes en bakterie og sykdommen er svært smittsom. I startfasen minner det om en vanlig forkjølelse, med symptomer som hoste, feber og rennende nese. Etter hvert får man kraftige hosteanfall, noen ganger med en karakteristisk lyd ved innpust (kalt kiking). Anfallene kan føre til brekninger eller oppkast. Dette stadiet av sykdommen kan vare i flere uker eller måneder, derav navnet «hundredagershoste».

Kikhoste kan være alvorlig for små barn, særlig de som ikke er fullstendig grunnvaksinert (dvs. under ett år). Vaksinen gjentas i 2. klasse og 10. klasse, men har avtagende effekt allerede etter 5 år.

God vaksinasjonsdekning i befolkningen begrenser smittespredningen, men verken vaksinasjon eller gjennomgått sykdom gir varig beskyttelse. Derfor vil bakterien fortsatt kunne spres i noen grad selv om vi har høy vaksinasjonsdekning i barnevaksinasjonsprogrammet.

Hva bør du selv gjøre:

• Vaksinen inngår i barnevaksinasjonsprogrammet. Har barnet ditt fulgt barnevaksinasjonsprogrammet så har det god beskyttelse mot alvorlig kikhostesykdom.
  • Alle voksne er anbefalt oppfriskningsdose av kikhostevaksinen hvert 10.ende år (vaksinen gis som kombinasjonsvaksine mot difteri, stivkrampe og polio, i samme vaksine som kikhoste).
  • Er du usikker på egen vaksinestatus? Logg deg inn på https://www.helsenorge.no/, scroll deg ned til «vaksiner» og se i listen du får opp på dato for siste kikhostevaksine. Er det mer enn 10 år siden du tok siste vaksine bør du fylle på. Ta da kontakt med fastlegekontor eller et vaksinekontor for å få satt vaksine.
  • Er du gravid? Da får du tilbud om kikhostevaksine i uke 24 i svangerskapet som vil gi beskyttelse til det nyfødte barnet de første månedene etter fødsel. Vaksinen tilbys på helsestasjon.
  • God hånd- og hostehygiene kan begrense smittespredning.

Her kan du lese mer om kikhoste: